Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Studerende

Studerende
I Børnehuset Bugten modtager vi studerende fra UCN i Aalborg. Forud for praktikken aftaler vi, hvilken gruppe den studerende bliver tilknyttet, afhængig af den studerendes pædagogiske interesser og institutionens muligheder. 


Hvem er vi:
Vi er en integreret institution med vuggestuebørn og børnehavebørn. Vi har indrettet huset så vi kan tilpasse vores børnegrupper alt efter hvor mange børn der pt er indskrevet. Men vi har fast en vuggestuegruppe, som holder til midt i huset, vi har 2 faste aldersintegrerede børnehavegrupper, som har lokaler i forbindelse med vores fællesrum/pyramiden. Vi deler op i mindre grupper, så vi kan lave aktiviteter der er tilpasset den enkelte aldersgruppe, så som kommende skolebørn, børn der har brug for lidt ekstra sprogstimulering, legegrupper eller andet som vi mener kan tilgodese vores børns trivsel og udvikling.


Pædagogisk praksis:
I Børnehuset Bugten er vores fornemste opgave at sørge for at børnene trives, udvikles og dannes til den verden de senere skal møde.
For os er det vigtigt at børnene rustes til en foranderlig hverdag, hvor bevidstheden om at alt er i evig bevægelse, er med til at danne grundlag for vores daglige praksis.
Vi arbejder bevidst med at hjælpe børnene i Selvhjulpenhed – bl.a. spiser de selv, drikker af rigtige glas samt øver i selv at tage tøj af og på. Vi arbejder med selvbestemmelse og medbestemmelse, de skal lære at vælge til og fra, børnene øver sig i at have indflydelse på egne og fælles beslutninger, vi arbejder med relationer og venskaber – alt tilpasset det enkelte barns trivsel og udvikling.
I personalegruppen er vi bevidste om, at det er vi voksne der har ansvaret i relationen og vi skal være gode rollemodeller. Vi går foran børnene, er ved siden af børnene samt går bagved dem og støtter dem hvor deres behov er. 


Hvad kan vi tilbyde en studerende:
•    En god og varm modtagelse 
•    En vejleder som vil være forberedt og indstillet på at du er under uddannelse
•    Ugentlig vejledning 
•    Et arbejdsmiljø hvor du får lov til at være studerende samtidig med at du er en del af personalegruppen
•    En engageret og nærværende personalegruppe
•    Deltagelse i stue – og personalemøder
•    En arbejdskultur med humor og åbenhed og plads til forskellighed.
•    Et hus med plads til nye ideer samt megen erfaring der kan trækkes på.


Krav og forventninger til den studerende:
•    Engagement og ansvar for egen praktik
•    At du ved praktikkens opstart laver et opslag til forældrene med billede og kort præsentation af dig selv.
•    At du møder til tiden og er forberedt i det daglige arbejde.
•    At du har den grundlæggende teoretiske viden og udbygger den gennem praktikken med relevant litteratur
•    At du planlægger og har ansvaret for indholdet i vejledningen
•    At du udarbejder en målformulering for din praktik, for din personlige og faglige udvikling, der bruges som rød tråd gennem din praktik
•    At du sammen med vejleder eller andet personale undrer dig over praksis, egen og andres, for gennem dialog at være med til at skabe pædagogisk udvikling
•    At du læser vores udgave af Den styrkede pædagogiske læreplan.
•    At du sætter dig ind i kommunens metoder, så som ICDP, SMTTE, PPR-handleplan osv.
•    Har et fast punkt på personalemøder
•    At din praktikopgave kan læses af personalet og vejleder før den afleveres


Praktik

I den første praktikperiode mener vi, at det er vigtigt at du giver dig selv plads til at få afprøvet dig selv og dine ideer, indenfor de rammer og den pædagogiske praksis i institutionen.
Ligeledes mener vi at det er vigtigt, at du er i stand til at reflektere over dit samspil med andre samt din egen personlige udvikling.
Vi forventer at du tilrettelægger, gennemfører og evaluerer et kort pædagogisk forløb, som du sparrer med vejleder omkring. Ligeledes forventer vi at du læser faglitteratur/teori om børns udvikling og trivsel.
Samarbejdet i praktikken vil hovedsagelig være med personale og børn.

2. og 3. Praktik: 

I den 2. praktik er den studerende en del af institutionens faste normering, og vi forventer at den studerende udviser ansvarlighed i forhold til at påtage sig praktiske opgaver på lige fod med det øvrige personale.
Vi forventer at den studerende har gjort sig nogle tanker og overvejelser omkring pædagogiske aktiviteter og børns udvikling tilpasset alderen i den børnegruppe hvor den studerende bliver tilknyttet. At den studerende er bevidst om egne værdier og den rollemodel de voksne omkring børnene er.
Vi forventer at den studerende i pædagogisk praksis vil være en synlig voksen, der kan stille krav til børnene, der er tilpasset pædagogisk praksis. At den studerende er aktiv i løsningen af konflikter/samspilsrelationer blandt børnene, og at der tilrettelægges, gennemføres og evalueres et pædagogisk forløb ud fra de, fra seminariet opstillede krav.
At den studerende er indstillet på at indgå i et tættere personalesamarbejde, at gøre brug af det øvrige personale i forbindelse iagttagelser, refleksioner og pædagogiske diskussioner. Og at den studerende indgår i et begyndende forældresamarbejde, herunder deltager i evt. forældremøde eller forældresamtale.

I den 3. praktik forventer vi, udover forventningerne fra dem 2. praktik, at den studerende selv kan skabe en god kontakt til børn og forældre, bl.a. ved at vise børnene omsorg og opmærksomhed, at kunne se og læse børnenes signaler/kropssprog for på den måde at kunne hjælpe og støtte børnene bedst muligt i deres udvikling.
At den studerende kan skabe tillid, og overholde aftaler, være nærværende og kunne synliggøre sig selv som en tillidsvækkende voksen i barnets verden. At den studerende kan klare situationer, også med udadreagerende og konfliktsøgende børn. 
Vi forventer en større ansvarlighed i forhold til husets pædagogiske retning, og at den studerende i perioden gør sig overvejelser omkring egen pædagogiske ståsted. At du synliggør denne, ved at formidle og diskuterer egne overvejelser, refleksioner og komme med forslag til handling og udførsel i praksis.
At den studerende tager initiativ til at lave pædagogiske forløb ved at sætte aktiviteter i gang i det daglige samt selvstændigt planlægger et længere pædagogisk forløb, ud fra de fra seminariet stillede kriterier. 
At den studerende indgår i et ligeværdigt samarbejde, deltager i møder, er fleksibel, tager medansvar så huset fungerer bedst muligt. Der skal vises engagement og den studerende skal være medskaber af et godt arbejdsmiljø for alle, samt at kunne have et godt overblik for sammenhængen i huset.
Vi forventer at den studerende har medansvar i forældresamarbejdet, og deltager i møder og samtaler med forældrene.